Východiská
INEDU-GOV
Inovative education of public officers
Inovatívne vzdelávanie pracovníkov samosprávy
Potreba vzdelávania v rámci informatizácie a elektronizácie SR, resp. mesta Michalovce
Slovensko je v súčasnosti v rámci informatizácie a elektronizácie jedným z najslabších členov EÚ. Jednou z príčin tohto stavu je nedostatok technologickej infraštruktúry a digitalizovaného obsahu a nedostatok zručností IKT najmä na úrovni verejnej správy. Elektronické vzdelávacie služby využíva menej než 4 % zamestnancov, čo je približne trikrát menej, ako je priemer EÚ. Situácia je podobná aj v iných oblastiach elektronických služieb.
Elektronické služby budú prinášať pre všetkých ich používateľov dlhodobý efekt, pričom sú jedným z pilierov budovania znalostnej spoločnosti a ekonomiky založenej na vyššej pridanej hodnote – vyššia dostupnosť ku službám a informáciám, lepšie programovanie a plánovanie, flexibilné a moderné vybavovanie úradnej agendy, efektívne využitie infokomunikačných technológií, keďže čas a náklady na transakciu sú často redukované práve použitím infokomunikačných technológií. Nutným predpokladom a paralelným procesom zavádzania elektronických služieb je pripravenosť pracovníkov a vybavenosť odpovedajúcimi zručnosťami v oblasti IKT, komunikačných zručností a vedenia zamestnancov u manažmentu jednotlivých organizácií. Súčasný stav môžeme charakterizovať:
Očakávaný stav v roku 2010:
Mesto Michalovce schválilo Koncepciu informatizácie do roku 2010, ktorej súčasťou je priorita zvyšovania kvality a schopností ľudského potenciálu, potreba vzdelávania v spomínaných oblastiach. Ciele projektu vykazujú súlad aj s Programom hospodárskeho a sociálneho rozvoja mesta Michalovce ako aj ďalšími regionálnymi a celoslovenskými dokumentmi:
MsÚ poskytuje služby občanom, podnikateľom a ďalším organizáciám štátnej a verejnej správy pri výkone originálnych kompetencií ako aj prenesený výkon štátnej správy. V rámci organizačného zabezpečenia informačno – komunikačnej podpory je výkon realizovaný prostredníctvom statického modulárneho informačného systému pre evidenciu a spracovanie jednotlivých agend, resp. kancelárskeho balíka. Do roku 2007 bol používaný zastaralý kancelársky balík Lansuite602, v roku 2008 bol postupne nasadený kancelársky balík MS Office. Pracovníci MsÚ ako aj ďalších organizácií mesta bez právnej subjektivity resp. s právnou subjektivitou neboli preškolení na efektívne využívanie nástrojov predchádzajúceho kancelárskeho balíka pri spracovaní svojej agendy, úplne absentuje vzdelávanie v oblasti práce s novým kancelárskym balíkom, nedostatočné sú taktiež vzdelávania v oblasti komunikácie pracovníkov s klientmi, vzdelávanie vedúcich pracovníkov v oblasti manažmentu a riadenia. Podobne absentujú jazykové schopnosti hlavne u pracovníkov, ktorý prichádzajú do styku s cudzincami. Doterajšie vzdelávanie zamestnancov bolo upriamené na prácu s informačným systémom samosprávy a to iba pre tzv. garantov jednotlivých modulov z dôvodu finančnej náročnosti týchto školení a školenia zo zákona (napr. školenia bezpečnosti práce) realizované prostredníctvom externých školiteľov. Mesto Michalovce pripravuje inováciu a reštrukturalizáciu informačného, portálovo orientovaného systému mesta, súčasťou ktorého budú elektronické služby pre občanov, podnikateľov a samosprávu v súlade so štandardmi informačných systémov verejnej správy a požiadavkami eGovernment-u. Mesto zatiaľ ponúka len služby 2. úrovne interakcie – sprístupnené statické elektronické formuláre pre manuálne vyplnenie po ich vytlačení, neponúka priame elektronické služby. Na poskytovanie elektronických služieb je nutná pripravenosť pracovníkov jednotlivých organizácií samosprávy.
Mesto nemá zriadené integrované obslužné miesto, to je zatiaľ vo fáze príprav priestorov, jeho zriadením chce zvýšiť úroveň poskytovaných služieb, zefektívniť a zjednodušiť prístup občana do úradu, z čoho vyplýva potreba vzdelaných - erudovaných pracovníkov.
|
Podporované grantom z Islandu, Lichtenštajnska a Nórska prostredníctvom Finančného mechanizmu EHP a Nórskeho finančného mechanizmu.
Supported by a grant from Iceland, Liechtenstein and Norway through the EEA Financial Mechanism and Norwegian Financial Mechanism.