Podpora predprimárneho vzdelávania detí z MRK
Národný projekt Podpora predprimárneho vzdelávania detí z marginalizovaných rómskych komunít I.
Identifikácia projektu:
Operačný program: Ľudské zdroje (OP ĽZ)
Prioritná os: 5. Integrácia marginalizovaných rómskych komunít
ITMS2014: 312051Q354
Doba realizácie: 01.11.2018 - 31.10.2020
Schválený NFP:
Zmluva o NFP
NP „Podpora predprimárneho vzdelávania detí z marginalizovaných rómskych komunít I.“ - NP PRIM
Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje
www.esf.gov.sk
Národný projekt Podpora predprimárneho vzdelávania detí z marginalizovaných rómskych komunít II.
Identifikácia projektu:
Operačný program: Ľudské zdroje (OP ĽZ)
Prioritná os: 5. Integrácia marginalizovaných rómskych komunít
ITMS2014: 312051ARK3
Doba realizácie: 01.11.2020 - 31.08.2023
Schválený NFP:
Zmluva o NFP
NP „Podpora predprimárneho vzdelávania detí z marginalizovaných rómskych komunít II.“ - NP PRIM II.
Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje
www.esf.gov.sk
Ciele a aktivity projektu:
Hlavným cieľom projektu je zvýšiť počet detí z MRK, ktoré navštevujú MŠ a to prostredníctvom:
- Vytvárania inkluzívneho prostredia v MŠ
- Na základe práce s rodinou
Národný projekt prispieva k zlepšeniu predpokladov detí z MRK na úspešné zvládnutie vyšších stupňov vzdelania, ktoré v dlhodobom horizonte zvýši šance príslušníkov MRK uplatniť sa na trhu práce. Projekt je zameraný na systematickú podporu účasti detí z prostredia MRK na predprimárnom vzdelávaní a bude realizovaný prostredníctvom viacerých aktivít:
- Zamestnanie Asistentov učiteľa, ktorých úlohou je napomáhať deťom z MRK pri samoobslužných činnostiach (napr. hygiena, prezliekanie), prekonávaní jazykovej bariéry a pri ich celkovej integrácii do kolektívu detí v MŠ.
- Zamestnanie Odborného zamestnanca – nová pozícia pracovníka v MŠ, ktorý bude realizovať špeciálne aktivity na urýchlenie vývoja detí z MRK podľa špecifických potrieb. Základným nástrojom sú odborné vyšetrenia (depistáž), aplikovanie stimulačných programov a celková spolupráca s pedagogickými zamestnancami MŠ (učiteľky, AsU).
- Vytvorenie inkluzívnych tímov, zložených so zamestnancov MŠ, ktoré zabezpečia udržateľné podmienky pre integráciu a inklúziu detí z MRK do MŠ. Inkluzívne tímy zavádzajú nové metódy a prístupy. V NP PRIM je ich podpora zabezpečená prostredníctvom vzdelávania, spoluprácou s regionálnymi koordinátormi, expertmi na inkluzívne predprimárne vzdelávanie.
- Rozvoj materiálnych podmienok MŠ pre inkluzívne vzdelávanie a to zabezpečením didakticko-materiálnych balíčkov do materskej školy: hygienické potreby, základné oblečenie, kognitívne pomôcky a i.
-
Cielenú podporu práce s rodinou (s rodičmi a deťmi, ktoré ešte nechodia do MŠ), prostredníctvom koordinátorov práce s rodinou.
Cieľové skupiny:
- Deti z MRK v predškolskom veku
- Rodičia a rodinní príslušníci detí z MRK
- Obyvatelia marginalizovaných rómskych komunít
- Asistenti učiteľa
- Odborní zamestnanci
-
Ostatní pedagogickí zamestnanci MŠ
Realizácia projektu:
Projekt sa realizoval na 9. Materská škola, J. A. Komenského 2 od roku 2018. V roku 2022 vstúpila do projektu NP PRIM II MŠ Mlynská, ktorá sa nachádza priamo v lokalite známej pod názvom Angy-mlyn, kde žije marginalizovaná rómska komunita. Vďaka projektu sme mohli v škôlke zamestnať jednu odbornú zamestnankyňu, dve pedagogické asistentky a rodičovskú asistentku, ktorá komunikuje s rodičmi aj s deťmi v rómskom jazyku a pomáha tak prekonávať jazykovú bariéru.
Projekt bol ukončený 31.8.2023 a jeho realizácia priniesla svoje ovocie. V septembri 12.09.2023 sa uskutočnila Záverečná konferencia Operačného programu Ľudské zdroje v Bratislave.
Úrad splnomocnenca vlády SR pre rómske komunity mal záujem prezentovať na konferencií taký príklad z praxe, kde sa naplno potvrdil význam a oprávnenosť výberu priorít projektu:
1. Zamestnávanie Rómov a Rómok v kolektívoch MŠ ako pridaná hodnota najmä v práci s deťmi z marginalizovaných rómskych komunít,
2. Individuálna stimulácia detí prostredníctvom odborného zamestnanca cez špeciálny stimulačný program pre zlepšenie štartu detí na vstup do základnej školy
3. Posilnenie práce s rodičmi z MRK najmä v oblasti pravidelnej dochádzky, zlepšenie hygienických štandardov a ich motivovanie k uvedomeniu si významu vzdelania pre ich deti.
Škôlka na ul. Mlynskej bola doporučená zo strany hlavného metodika národného projektu p. Lukáša Michala a jeho voľbu odobrila aj regionálna koordinátorka p. Božena Tokárová, ktorá v tomto mikroregióne pôsobí a má veľmi dobrý prehľad o praxi jednotlivých MŠ.
Záverečnej konferencie sa zúčastnili p. Bc. Zlatuše Lukáč – pedagogická asistentka a p. Romana Peterová – rodičovská asistentka, ktoré prezentovali svoju každodennú prácu v škôlke s deťmi, ale aj spoluprácu s rodičmi detí. Škôlka na ul. Mlynskej veľmi dobre ilustruje, ako dodatočné pomáhajúce profesie, materiálna pomoc a externá podpora prostredníctvom regionálneho koordinátora, môžu priniesť skutočný posun v zabezpečovaní inkluzívneho predprimárneho vzdelávania.